Kuidas tunnustada töötajaid nii, et see päriselt tunnustusena mõjuks?
Töötajate tunnustamine, kaasamine ja pühendumine on tõsised teemad iga ettevõtte jaoks. Kes meist ei tahaks töötada soojas, üksteist märkavas, arvestava töökultuuriga ettevõttes.
Töötajate lahkumine ja aktiivselt ringi vaatavate töötajate osakaal on aasta aastalt suurenenud. Tööjõuvoolavus on ettevõttele suur kulu. Uue töötaja koolitamineja sisseelamine võtab alati palju aega ning lisaks ei ole mingit garantiid, et see õnnestuks. Sageli vahetatakse töökohti kergekäeliselt ja tihti mitte palga vaid mõne pehme väärtuse pealt tekkinud ebameeldiva emotsiooni ajel.
Sinul kui juhil on väga raske teada, mida sinu töötajad tegelikult mõtlevad. Väga vähesed on oma otsese juhiga päris ausad. Ka kõige entusiastlikum töötaja võib aktiivselt ringi vaadata, samas kõige suuremad hädaldajad püsida kindlalt oma ametipostil.
Väga oluline on, et töötajal on tunne, et tema töö on tähtis, temast peetakse lugu ja teda märgatakse. Selleks, et teada, kust king kõige rohkem pigistab on hea alustada pühendumuse ja rahulolu uuringuga.
Lihtne inimlik lähenemine toimib kõige paremini
Samas tullakse juhtimises üha enam tagasi lihtsate asjade juurde. Olulised ei ole mitte keerukad süsteemid ja protsessid vaid inimlik märkamine ning suhtlemine. Kui su äri ka kasvab, püüa jääda inimestele lähedale.Walk the talk, ehk käi ringi, suhtle oma inimestega ja näita eeskuju – see toimib lõpuks kõige paremini ka tänapäevases tehnikakeskses maailmas. Tunnustamine on just üks neist valdkondadest, mida ei saa teha tehislikult süsteemi järgi, vaid see peaks olema organisatsiooni orgaaniline osa. Eriti oluline on oma töötajate enesekindlust ja eneseusku hoida ja tõsta keerulistel aegadel.
Anna pidevat tagasisidet oma ettevõtte kõige kallimale varale - töötajatele. Ära lase töötajal oma esimest tunnustust oodata 5 aastat. Kindlasti on tunnustamist väärt sündmusi sagedamini. Tunnusta väikeseid võite ja tähista oma inimeste olulisi sündmusi.
Tüüpilised töötajate tunnustamise olukorrad on:
Tööjuubelite tähistamine - lojaalsus on oluline
Projekti edukas lõpetamine – näita, et märkad töötaja igapäevaseid pingutusi
Eriti väljakutsuva tähtajaga töö lõpetamine õigeks ajaks – annab motivatsiooni tähtaegade nimel pingutada
Kuu töötaja valmine. Kuuluta seda kõigile ja kõvasti. Näiteks rändauhind, pilt seinal/siseveebis ning lisaks personaalne kingitus (kinkekaart, mõni ettevõtte sümboolikaga ese, mida kõik ei saa vms)
Töötaja isiklike tähtpäevade meelespidamine
Aga miks mitte näiteks tunnustada töötajat ka:
Hea idee eest, mis realiseeriti
Eduka esinemise eest koosolekul, seminaril või meedias
Aktiivse tegevuse eest (näiteks organisatsioonikultuuri edendamise nimel)
Ideid, millega töötajaid tunnustada
Raha – kui näiteks müügiga tegelev töötaja sai hea lepingu, või turundusosakond tegi hea kampaania, siis premeeri töötajaid rahaliselt. Näita, et oled valmis oma edu jagama. Nii on hea töötaja valmis tulevikus veelgi suurema innuga ettevõttele kasu tooma.
Meeskonna tunnustus - kui meeskond sai millegagi hakkama, kutsu nad lõunale või tee ühisüritus, mis tugevdab meeskonnatunnet ja annab võimalust võidurõõmu jagada.
Anna vaba päev, mida ei ole ettevõtte paketis kõigile.
Ettevõttel peaks olema valik kingitusi ka oma töötajatele, mitte ainult klientidele. Personaalsed kvaliteetsed töövahendid, särgid või pusad, kruus tunnustava sõnumiga, veepudel, trennirätik. Seosta need oma ettevõttega ja loo neile personaalsed või vaimukad sõnumid. Inimestele meeldib alati midagi saada, ning parimad brändisaadikud on just oma ettevõtte üle uhked olevad töötajad.
Ära unusta oma töötajat pensionile/lapsehoolduspuhkusele/kaitseväkke vms saates. Paku neile soe ja südamlik teelesaatmine.
Anna oma staaridele võimalus särada – kas sinu ettevõttes võtavad alati sõna teatud juhid? Anna võimalus esineda oma ala spetsialistidel. See tõstab nende enesekindlust ja mõjub ka kuulajale usaldusväärsemalt.
Jaga klientide positiivset tagasisidet kõikide töötajatega ja tunnusta neid, kes kõige rohkem positiivset tagasiside saavad.
Tunnustust ja tagasisidet vajavad kõik inimesed. Me tahame kuuluda kuskile ning meile on oluline, mida teised meist arvavad, kuidas edeneme oma tööülesannetega. Heas organisatsioonikultuuris on märkamine ja tunnustamine osa igapäevastest tegevustest.
Mida tunnustamise juures silmas pidada?
Tunnustamise juures on oluline, et see päriselt tunnustusena tunduks. Näiteks: „Mart Sa oled tubli“ ei ole tunnustus. Ole siiras ja spetsiifiline, selle osas, mille eest tunnustad.
Ole kindel, et tunnustamise ja kellegi välja toomine paistab ka õiglane teistele. Kergelt võib juhtuda, et juht soovib tunnustada oma lemmikut või ainult nende saavutuste pealt mida tema näeb. Kui ühe inimese välja toomine tundub ebaõiglane teistele siis võib see tuua rohkem kahju, kui kasu.
Arvesta tunnustamise juures, et inimesed võtavad vastavalt oma isiksuse tüübile tunnustust vastu erinevalt. Mõnele inimestele meeldib avalik tunnustus, n.n lavale minek ning fanfaari helid. Neile on oluline, et kõik neid näevad ja nende saavutustest kuulevad, nad naudivad tähelepanu.
Introvertsematele inimesetele võib sobida rohkem, et tema jaoks usaldusväärne ja lugupeetud inimene surub kätt ja räägib täpsemalt, mis ja miks tema tegevustest oli see, mis tunnustamist vääris.
Muuda tunnustamine ettevõtte igapäevaseks osaks
Suurtes organisatsioonides on hea sisse seada tava, kuidas tunnustamine saaks toimuda igapäevaselt. Luua kõikidele töötajatele kanal, kus tõsta esile kolleege, märgata igapäevaselt väikseid asju.
Näiteks on võimalik igal ühel kirja panna mõni tegu, mis innustas, silma paistis või mis kolleegile korda läks ja südame soojaks tegi. Selleks sobib kasvõi sein kohviruumis või muus läbikäidavas kohas, kus saab kirja panna kolleegi nime ja ühe lausega millega ta sinu päeva paremaks tegi. (Näiteks: „Malle märkas, et olin liimist lahti, kuulas mu ära, oli toetav ja hooliv. Tänu talle mu päev oli ilus.“)
Tunnustamise kultuur loob positiivset õhkkonda ja paneb rohkem pingutama. Oma kolleege märgata ja tunnustada saab igaüks ja iga päev. See ei nõua aega, raha. Samas loob see ühtsustunde kollektiivis ja muudab töökoha kohaks, kus kõik tahaksime olla.